maanantai 25. tammikuuta 2010

Poppanoita


Poppana, hauska nimi, kun ajattelee syvällisemmin.
Poppana on puuvillasta KUDOTTU tuote esim. liina, joista minä tykkään.
Poppanaa on aikoinaan käytetty olkipatjojen päällä suojaamassa piikikkäiltä oljenpäiltä.
Poppanakude leikataan kankaasta täysvinoon ohuiksi kuteiksi.
Aiemmin materiaalina käytettiin vanhoja vaatteita, ja toki niitä voi vieläkin leikata ken tahtoo näin.
Nykyään ne kuitenkin valmistetaan teollisesti.
Vinoon leikkaamisen ansioista valmiin tuoteen pinta on sametin pehmeä.

Minulla tässä esillä kolme poppana liinaa jotka olen itse kutonut
Keski -Suomessa ollessani kun olin Käsityökeskuksen leivissä.
Poppanaliinat on yksinkertaisia ja helppoja kutoa, verrattuna maton kutomiseen ja nopeitakin.

Olen aika värikäs ihminen ja haluan ympärilleni värejä,
Mietin kovasti minkävärisen poppanan alkaisin kutomaan...

Minun liinani ovat noin pirttipöydälle sopivia, että helmaa jää vähän riippumaan.
Voi kumpa vain aikaa jostain saisin hankittua, että pääsisin taas kutomaan kevään korvilla.
Ja tässä kirjoitellessa värikin jo selkeni, eli punaista ja beessiä tulee seuraavaan poppanaan, jos vielä saan mahdollisuuden kutoa,värit sopii mökille mattoon, joka on plyyshiä.
Katsastellaan ja suunnitellaan...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiva kun ajattelit kommentoida, se ilahduttaa aina :)
Kiitos!